Orthopedische Maatschoen (OSA)

Er zijn voetklachten waarbij het voor de cliënt een beproeving is om gewoon een stukje te lopen. Het normale dagelijks functioneren wordt hiermee beperkt. Het dragen van een orthopedische maatschoen kan deze beperkingen sterk verminderen en in bepaalde gevallen opheffen. Voor de cliënt betekent dit een wereld van verschil.

Orthopedische maatschoenen zijn handmatig, op individuele leest vervaardigde schoenen. In de schoen worden orthopedische voorzieningen aangebracht.

Medische indicatie: verwijzing door specialist

Orthopedische maatschoenen worden voorgeschreven door een medisch specialist. Dit kan bijvoorbeeld een revalidatiearts, een dermatoloog, orthopedisch chirurg of reumatoloog zijn. De cliënt ontvangt van de specialist een verwijzing waarop de medische indicatie en de aard van het voetprobleem worden vermeld. Op grond hiervan ontwerpt en vervaardigt de orthopedisch schoentechnicus de orthopedische maatschoen.

Model, materiaal en kleur

De orthopedische schoen wordt ontworpen in gezamenlijk overleg met de cliënt. Er is een ruime keuze aan modellen, materialen en kleuren. Wat er uiteindelijk mogelijk is met betrekking tot het ontwerp wordt mede bepaald door de medische indicatie en de voorgeschreven orthopedische voorzieningen. Binnen deze grenzen gaat het orthopedisch schoentechnisch team aan de slag om met moderne technieken, creativiteit en gedegen vakmanschap een schoen te maken die zowel het gewenste effect biedt als waarmee qua ontwerp zo optimaal wordt ingespeeld op de wens van de cliënt.

Voor inspiratie laten we u graag kennis maken met de schoen collectie uit onze confectie schoenen lijn welke ieder seizoen weer voldoet aan alle trends. Tevens is er de mogelijkheid om een kijkje te nemen in ons modellenboek OSA.

Het proces: specialistisch maatwerk, van aanmeten tot afleveren

Wanneer u een verwijzing heeft van de specialist, kunt u contact opnemen voor het maken van een afspraak voor het aanmeten van de orthopedische schoenen. Tijdens deze afspraak wordt het voorschrift van de verwijzend arts vertaald naar een adequate voorziening. De orthopedische schoentechnicus begint met een onderzoek van de voet en een analyse van het looppatroon. De voeten worden opgemeten en zo nodig worden er nog gipsafdrukken gemaakt.

Na het aanmeten wordt, indien nodig, een foliepas-schoen gemaakt. Er wordt altijd een leren pas-schoen gemaakt. Hiermee wordt gepast of de voorzieningen zoals die in de uiteindelijke schoen worden aanbracht goed zijn. De cliënt wordt uitgenodigd om deze te komen passen. De pasvorm en het effect op het lopen worden hier beoordeeld. Indien nodig wordt dit passen samen met de voorschrijvend arts gedaan. Het passen kan ook thuis, eventueel onder begeleiding van de fysiotherapeut, worden gedaan.

Tijdens de pasfase worden het model, de kleur en het materiaal in overleg met de cliënt definitief bepaald. Hierna worden de schoenen volgens deze specificaties gemaakt. Het totale proces van aanmeten tot afleveren neemt acht tot tien weken in beslag. Na deze periode wordt u uitgenodigd voor het maken van een afspraak waarbij de schoenen worden afgeleverd. Tijdens de aflevering wordt door de orthopedisch schoentechnicus gecontroleerd of de schoenen voldoen aan de specificaties en de voorschriften van de verwijzer.

Inloopschema & zelfcontrole

Uw voeten moeten wennen aan de nieuwe schoenen. De schoenen moeten worden ingelopen. Het is belangrijk om dit met beleid te doen en niet geforceerd. Hoe lang dit proces duurt, is afhankelijk van de kwetsbaarheid van de voet. Afhankelijk van uw indicatie ontvangt u een inloopschema, dat is toegesneden op het inlopen in uw specifieke situatie. Tijdens deze fase is het belangrijk om uw voeten te controleren op drukplekken, of, wanneer u dit zelf niet kunt doen, dit te laten controleren door een ander.

Gewenning

Tijdens het proces van aanmeten tot afleveren wordt veel aandacht besteed aan de optimale pasvorm. Aspecten waar in het bijzonder op wordt gelet zijn dat er voldoende ruimte is om drukplekken te voorkomen en dat de voet van vorm verandert tijdens zitten, staan en lopen. Het leer zal zich geleidelijk aan aan gaan passen aan de vorm van de voet en de voet zal moeten wennen aan de geboden ondersteuning of gecorrigeerde stand.

Controle

Er zijn verschillende risicocategorieën denkbaar in de kwetsbaarheid van voeten. Bij bepaalde categorieën wordt standaard een controleafspraak gepland bij de orthopedisch schoentechnicus dan wel bij de verwijzend arts. In andere gevallen kan de cliënt zelf een afspraak maken, dit wanneer men problemen ondervindt bij het dragen. Wanneer er drukplekjes of andere huidbeschadigingen optreden danmoet u zo snel mogelijk terugkomen. Met name bij diabetici is dit van groot belang. Aan deze controles en eventuele aanpassingen en reparaties zijn geen kosten verbonden.

Mochten uw schoenen goed bevallen en verloopt alles naar wens, dan adviseren wij u om jaarlijks uw schoenen te laten controleren op pasvorm, functionaliteit en draagcomfort. Aan deze jaarlijkse controle zijn geen kosten verbonden. Mocht de controle aanleiding geven tot een reparatie, dan worden hiervoor de gebruikelijke reparatiekosten in rekening gebracht.

Reparaties

Bij het afleveren ontvangt u een onderhoudsadvies. Het spreekt voor zich dat regelmatig onderhoud bijdraagt aan een ruimere levensduur van uw schoenen. Toch kan het noodzakelijk zijn dat in de loop van de tijd een reparatie noodzakelijk is. De garantie met betrekking tot de pasvorm bedraagt drie maanden. De garantie op het materiaal bedraagt zes maanden. Mocht u uw schoenen ter reparatie aanbieden, dan kunt u hiervoor telefonisch contact opnemen. Waar mogelijk repareren wij uw schoenen terwijl u wacht. Ons streven is om alle reparaties na maximaal twee dagen te hebben uitgevoerd.

Keurmerk, service en garantie

Rameau Voetzorg en Schoencomfort is in het bezit van het branchekeurmerk van de SEMH, dit is de Stichting Erkenningsregeling Medische Hulpmiddelen, een onafhankelijke stichting die in onderling overleg met patiëntenorganisaties, artsen, zorgverzekeraars en zorgverleners de kwaliteitseisen vaststelt waaraan aanbieders van medische hulpmiddelen moeten voldoen. Jaarlijks worden erkende bedrijven getoetst op deze eisen, en ontvangen zij bij goedkeuring de erkenning.

Rameau Voetzorg en Schoencomfort maakt tevens onderdeel uit van de brancheorganisatie NVOS. In onderling overleg met de zorgverzekeraars heeft de NVOS afspraken gemaakt aangaande de garantietermijnen. De garantie met betrekking tot de pasvorm bedraagt drie maanden. De garantie op het materiaal bedraagt zes maanden.

Klachten

Orthopedische maatschoenen worden door Rameau Voetzorg en Schoencomfort met de grootst mogelijke zorg gemaakt. Toch kan het zijn dat zich een probleem voordoet. Wij nodigen u in een dergelijke situatie uit om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Als SEMH erkend bedrijf beschikken wij over een klachtenprotocol. Wanneer een klacht niet wordt opgelost, dan kan de klachten commissie van de brancheorganisatie NVOS worden ingeschakeld. Wanneer de cliënt zich niet kan vinden in de uitspraak van deze commissie, dan kan hij een beroep instellen bij de onafhankelijke geschillencommissie van de SEMH.

Vergoeding, eigen risico en eigen bijdrage

Voor de voorwaarden met betrekking tot de vergoedingsmogelijkheden, het eigen risico en de hoogte van de eigen bijdrage verwijzen wij u graag naar onze Zorgverzekeraars pagina op onze site.

Rameau doorzoeken

Gebruik onderstaand formulier om onze pagina's te doorzoeken. U wordt doorverwezen naar een pagina met resultaten.

Rameau Voetzorg & Schoenmode

9.2
gebaseerd op 8 beoordelingen

R

10 - Rianne

18-05-2019
Het is Rameau gelukt! Na jaren zoeken naar schoenen die mijn gevoelige voeten accepteren en mij weer bijna pijnvrij laten lopen, kwam ik terecht bij Rameau. Meneer Rameau luisterde rustig en aandachtig naar mijn verhaal, mijn wensen en gaf ook advies bij het maken van de juiste keuze materialen en modellen. Ze hebben veel geduld en lossen kleine probleempjes moeiteloos op. Durf te vragen!
Totaal score
Beschrijf uw ervaring in een regel Zeer klantvriendelijk
Beschrijf uw ervaring Het is Rameau gelukt! Na jaren zoeken naar schoenen die mijn gevoelige voeten accepteren en mij weer bijna pijnvrij laten lopen, kwam ik terecht bij Rameau. Meneer Rameau luisterde rustig en aandachtig naar mijn verhaal, mijn wensen en gaf ook advies bij het maken van de juiste keuze materialen en modellen. Ze hebben veel geduld en lossen kleine probleempjes moeiteloos op. Durf te vragen!
Aanbevelen? Ja
Hoe ervaart u het telefonisch contact met Rameau?
Hoe bent u bij uw bezoek aan Rameau ontvangen?
Vond de afspraak op de geplande tijd plaats?
Heeft de behandelaar voldoende tijd voor u genomen?
Hoe heeft u de bejegening door de behandelaar ervaren?
Voelde u zich gehoord door de behandelaar?
Bent u voldoen geïnformeerd over de effectiviteit van het product dan wel de behandeling?
Hoe ervaart u de effectiviteit van het product dan wel de behandeling?
Heeft u voldoende uitleg en advies gekregen over het product dan wel de behandeling?
Voldoet het product dan wel de behandeling aan wat u er kwalitatief van verwacht?
Is het product binnen de overeengekomen levertijd geleverd?
Heeft u nog verbeterpunten of tips? Prima zo!

M

9 - Marita

05-05-2019
Ik wordt altijd erg vriendelijk ontvangen en men neemt erg veel tijd voor mij.
Mijn ideeën zijn soms wel eens erg afwijkend van “normal” en daar heeft Rameau (Roel) helemaal geen problem mee.
Ze vinden het leuk, dat mensen hun eigen mening hebben.
Het werk is ook top en top.

Echt mensen die verstand en liefde in het vak hebben.
Nooit een verkeerd woord en altijd behulpzaam en vriendelijk.
Totaal score
Beschrijf uw ervaring in een regel Altijd erg vriendelijk ontvangen en goed personeel Rameau!!
Beschrijf uw ervaring Ik wordt altijd erg vriendelijk ontvangen en men neemt erg veel tijd voor mij. Mijn ideeën zijn soms wel eens erg afwijkend van “normal” en daar heeft Rameau (Roel) helemaal geen problem mee. Ze vinden het leuk, dat mensen hun eigen mening hebben. Het werk is ook top en top. Echt mensen die verstand en liefde in het vak hebben. Nooit een verkeerd woord en altijd behulpzaam en vriendelijk.
Aanbevelen? Ja
Hoe ervaart u het telefonisch contact met Rameau?
Hoe bent u bij uw bezoek aan Rameau ontvangen?
Vond de afspraak op de geplande tijd plaats?
Heeft de behandelaar voldoende tijd voor u genomen?
Hoe heeft u de bejegening door de behandelaar ervaren?
Voelde u zich gehoord door de behandelaar?
Bent u voldoen geïnformeerd over de effectiviteit van het product dan wel de behandeling?
Hoe ervaart u de effectiviteit van het product dan wel de behandeling?
Heeft u voldoende uitleg en advies gekregen over het product dan wel de behandeling?
Voldoet het product dan wel de behandeling aan wat u er kwalitatief van verwacht?
Is het product binnen de overeengekomen levertijd geleverd?
Heeft u nog verbeterpunten of tips? Tel. contact: Muziek klein beetje zachter. Misschien “schoenen” moderner, zo als ‘jongeren’ volwasse

A

9 - A

14-03-2019
4 sterren: goede service, goed behandeld
Aanbevelen? Ja
Totaal score
Beschrijf uw ervaring 4 sterren: goede service, goed behandeld
Beschrijf uw ervaring in een regel Confectieschoenen|Orthopedische voetbedden

R

9 - Remco

08-03-2019
Rameau is een mooi familie bedrijf met een warm welkom en een goed advies.
Aanbevelen? Ja
Totaal score
Beschrijf uw ervaring Rameau is een mooi familie bedrijf met een warm welkom en een goed advies.
Beschrijf uw ervaring in een regel 4 sterren: goede service, goed behandeld

M

9 - Max

08-03-2019
Vriendelijke medewerkers, en snelle service, ze doen vaak ook nog net even iets meer, zoals schoenen poetsen, dat maakt het af, verder erg klantgericht, en voel me er gewoon welkom, en serieus genomen.
Aanbevelen? Ja
Totaal score
Beschrijf uw ervaring Vriendelijke medewerkers, en snelle service, ze doen vaak ook nog net even iets meer, zoals schoenen poetsen, dat maakt het af, verder erg klantgericht, en voel me er gewoon welkom, en serieus genomen.
Beschrijf uw ervaring in een regel 4 sterren: goede service, goed behandeld

S

10 - Sarina

08-03-2019
Goede snelle service en zeer kundig in het vak! Voor mijn steunzolen en goede schoenen kom ik al jaren hier.
Aanbevelen? Ja
Totaal score
Beschrijf uw ervaring Goede snelle service en zeer kundig in het vak! Voor mijn steunzolen en goede schoenen kom ik al jaren hier.
Beschrijf uw ervaring in een regel 5 sterren: perfect, zeker aan te bevelen

D

9 - Dorie de Waal

21-05-2019
Ik kom al heel veel jaren bij Rameau al toen ze nog in de Stationsstraat zaten. Je hebt altijd een zelfde aanspreekpunt dus die ken je van haver tot gort en hij kent mij en wat nog belangrijker is mijn voeten. En wensen. Hij weet bij mij moet je niet aankomen met een paar saaie schoenen. Ze weten in de werkplaats dan ook altijd als ik weer nieuwe schoenen krijg. Dan staat er weer iets specials op het programma.
Prima bedrijf en uitstekend personeel. Ik kom dan ook vanuit Meppel naar Sneek al kost me dat al mijn taxipunten.
Totaal score
Beschrijf uw ervaring in een regel Mijn ervaring is uitstekend. Dit kan gewoon niet beter.
Beschrijf uw ervaring Ik kom al heel veel jaren bij Rameau al toen ze nog in de Stationsstraat zaten. Je hebt altijd een zelfde aanspreekpunt dus die ken je van haver tot gort en hij kent mij en wat nog belangrijker is mijn voeten. En wensen. Hij weet bij mij moet je niet aankomen met een paar saaie schoenen. Ze weten in de werkplaats dan ook altijd als ik weer nieuwe schoenen krijg. Dan staat er weer iets specials op het programma. Prima bedrijf en uitstekend personeel. Ik kom dan ook vanuit Meppel naar Sneek al kost me dat al mijn taxipunten.
Aanbevelen? Ja
Hoe ervaart u het telefonisch contact met Rameau?
Hoe bent u bij uw bezoek aan Rameau ontvangen?
Vond de afspraak op de geplande tijd plaats?
Heeft de behandelaar voldoende tijd voor u genomen?
Hoe heeft u de bejegening door de behandelaar ervaren?
Voelde u zich gehoord door de behandelaar?
Bent u voldoen geïnformeerd over de effectiviteit van het product dan wel de behandeling?
Hoe ervaart u de effectiviteit van het product dan wel de behandeling?
Heeft u voldoende uitleg en advies gekregen over het product dan wel de behandeling?
Voldoet het product dan wel de behandeling aan wat u er kwalitatief van verwacht?
Is het product binnen de overeengekomen levertijd geleverd?
Heeft u nog verbeterpunten of tips? Zelfs de grootste kniesoor zou blij worden bij zo'n bedrijf

H

9 - Hendrik

17-03-2019
Vanaf mijn tweede levensjaar tot nu (ik ben nu 19 jaar)
is al mijn orthopedisch schoeisel mogelijk gemaakt door het hele team vakmensen dat bij Rameau werkt.
Roel is al die jaren mijn vaste aanspreekpunt geweest.
Ik krijg goede adviezen en ben ook altijd zeer tevreden met het eindresultaat.
De service en de kwaliteit zijn uitstekend















Aanbevelen? Ja
Totaal score
Beschrijf uw ervaring Vanaf mijn tweede levensjaar tot nu (ik ben nu 19 jaar) is al mijn orthopedisch schoeisel mogelijk gemaakt door het hele team vakmensen dat bij Rameau werkt. Roel is al die jaren mijn vaste aanspreekpunt geweest. Ik krijg goede adviezen en ben ook altijd zeer tevreden met het eindresultaat. De service en de kwaliteit zijn uitstekend
Beschrijf uw ervaring in een regel 4 sterren: goede service, goed behandeld